Facebook menguji teknologi pengecaman wajah untuk pemulihan akaun

Mengakses akaun yang disekat Facebook, terutama tanpa kemampuan untuk pulih melalui SMS, akan menjadi lebih mudah. Facebook sedang menguji teknologi pengecaman wajah untuk proses pemulihan akaun.

Mark-Zuckerberg-Face-ID

TechCrunch mengatakan syarikat itu melakukan ujian dengan pengecaman wajah sehingga dapat digunakan untuk mendapatkan akses ke akaun yang disekat pada masa akan datang. Fungsi ini akan sangat berguna bagi mereka yang akaunnya disekat semasa mereka dalam perjalanan dan tidak dapat menerima kod melalui SMS sehingga mereka pulang ke rumah.

Inilah yang Facebook katakan kepada TechCrunch:

Kami menguji ciri baru untuk pengguna yang ingin mengesahkan akaun mereka dengan cepat dan mudah semasa proses pemulihan.

Ciri ini hanya tersedia pada peranti dari mana orang telah log masuk ke akaun mereka. Ia akan melengkapkan pengesahan dua faktor melalui SMS dan akan menjadi pilihan tambahan lain.

Setakat ini, ciri tersebut hanya tersedia untuk sebilangan pengguna.

Facebook menguji teknologi pengecaman wajah untuk pemulihan akaun

Sekiranya teknologi pengecaman wajah terbukti boleh dipercayai, Facebook akan menambahkannya kepada lebih banyak pengguna.

Sistem yang ada untuk mendapatkan semula akaun yang disekat terdiri daripada pengesahan dua faktor melalui SMS. Anda mesti memilih foto rakan anda atau membuka blokir akaun melalui rakan anda menggunakan kod.

Rate article
Laman web mengenai telefon pintar, arahan, petua, penilaian.
Add a comment